Autor: dr hab. Anna Mlekodaj
Celem artykułu jest przedstawienie roli pozytywnych emocji w wychowaniu
i edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości, jakie w tym względzie otwiera przed
szkołą edukacja regionalna. W pierwszej części przeanalizowano poglądy wybranych pedagogów
pod kątem ich zapatrywań na miejsce emocji w procesie wychowania (J. Locke, J. J. Rousseau,
J. Herbart, M. Montessori, różni pedagodzy spod znaku Nowego Wychowania, C. Rogers). Kolejną
część poświęcono teorii pozytywnych emocji B. Fredrickson, która wykazała znaczenie
takich uczuć, jak zadowolenie, radość, duma, zainteresowanie i miłość w procesie wychowania.
Następnie omówiono opracowaną dla regionu Podtatrza merytoryczną podstawę edukacji regionalnej,
która zawiera w swej treści cele ogólne i szczegółowe. Całość zamykają refleksje na temat
tego, w jaki sposób głębsze zakorzenienie we własnej bliższej ojczyźnie sprzyja generowaniu
i utrwalaniu pozytywnych emocji wśród uczniów.
i edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości, jakie w tym względzie otwiera przed
szkołą edukacja regionalna. W pierwszej części przeanalizowano poglądy wybranych pedagogów
pod kątem ich zapatrywań na miejsce emocji w procesie wychowania (J. Locke, J. J. Rousseau,
J. Herbart, M. Montessori, różni pedagodzy spod znaku Nowego Wychowania, C. Rogers). Kolejną
część poświęcono teorii pozytywnych emocji B. Fredrickson, która wykazała znaczenie
takich uczuć, jak zadowolenie, radość, duma, zainteresowanie i miłość w procesie wychowania.
Następnie omówiono opracowaną dla regionu Podtatrza merytoryczną podstawę edukacji regionalnej,
która zawiera w swej treści cele ogólne i szczegółowe. Całość zamykają refleksje na temat
tego, w jaki sposób głębsze zakorzenienie we własnej bliższej ojczyźnie sprzyja generowaniu
i utrwalaniu pozytywnych emocji wśród uczniów.